Torstaiaamuna
junan suunnatessa aikaisin aamulla kohti Tamperetta, olin aika varovaisen
optimistisin ajatuksin. Tänään siis taitopainotteista kouluttajakoulutusta.
Mitä ihmettä se tarkoittaa? Taitopainotteinen, hmm. Ehkä siis oppisin uusia
taitoja? Taitopainotteinen, siis myös teoriaa sopivasti vähemmän kuin
taitoja? Silmät ymmyrkäisinä marssin
paikalle hyvissä ajoin ja toiveikkaana. Ehkä tämä olisi ”sitä mitä olen aiiiina
halunnu” tiedonhankinnan opetuksen osalta.
Koulutus oli
kyllä nimenomaan kaikkea sitä, mistä on tulevaisuudessa hyötyä opetuksia
suunnitellessa. Hyvä lähtökohta koulutukselle oli, että puhuimme opetukseen,
sen suunnitteluun ja jälkipyykkiin liittyviä asioita. Kertaakaan emme
tarvinneet tietokonetta tai puhelinta, mikä oli erityinen plussa. Ryhmä oli
pieni, vain 8 kirjastolaista erilaisista kirjastoista, yleisistä kirjastoista,
kouluista, oppilaitoksista ja tutkimuskeskuksista. Erilaiset ihmiset, erilaiset kirjastot,
erilaiset kokemukset, mutta silti ihan samat asiat, joihin osaamista haettiin. Koulutettava materiaali ja tietokannat siis
vaihtuvat, kouluttamisen taidot vaan olivat yhteisiä ja kehitettävinä kaikilla.
Päivien
sisältö yllätti, paljon tuli visuaalista ajattelua, itse ja ryhmissä tekemistä
sekä asioiden jakamista kaikkien itsekokeiltujen menetelmien lisäksi. Oikein
odotan jo ensi syksyä ja uusia opiskelijaryhmiä ja sitä, miten otan näitä uusia
tapoja saada opiskelijat osallistumaan, käyttöön. Erityisesti haluan nostaa
esille yhden asioiden käsittelytavan, joka koulutuksessa oli viimeisenä, eli
Tyytyväisyyden kehä. Tämän menetelmän tarkoituksena on käsitellä työtehtäviä, elämäntilanteita tms. ja auttaa näkemään tehtävän hyvät ja rankemmatkin puolet. Tässä menetelmässä mietitään miten asia, jota käsitellään,
tuottaa henkilölle iloa, mitkä ovat asian haasteet ja mikä asiassa on
ahdistavaa.
Aloitetaan ensin siitä, mikä asiassa tuottaa iloa ja
kirjataan ne sisimpään ympyrään. Seuraavaksi mietitään samaan asiaan liittyviä
haasteita tai haasteellisia asioita ja viimeksi mietitään mikä asiassa
aiheuttaa ahdistusta. Kun nämä asiat on kirjattu, voidaan miettiä
kokonaisuutta. Mitä hyviä puolila (iloa) asiassa on, miten haasteita saataisiin
vietyäkin ilon puolella vaikka vain radikaalilla ajattelulla, ja miten
ahdistukset saataisiin siirrettyä vaikkapa haasteiksi. Koulutuksessa
käsittelimme ohjaus- ja opetustehtävää tämän tyytyväisyyden kehän kautta, mutta
monia muitakin asioita voisi käsitellä ja purkaa näin samoin, myös sieltä
yksityiselämän puolelta. Tämän otan ihan varmasti käyttöön.
Kokonaisuutena Kai Halttusen Eezy Osk:n kautta järjestämä
koulutus oli kyllä hintansa arvoinen ja voin täysin suositella koulutusta
kaikille ohjaustyötä tekeville ja siitä kiinnostuneille. Eikä pelkästään
kirjastolaisille, vaan muillekin opettajille, vaikkakin koulutus nimellisesti
onkin kirjastolaisille suunnattu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti