maanantai 19. marraskuuta 2012

Learning with iPad opettajille

Helsingissä pidettii tänään Learning with iPad-tapahtuma suunnattuna nimenomaan opettajille. Ohjelmassa (http://www.ilonait.fi/Learning-iPad-Nov19.html) oli paljon esimerkkejä nimenomaan iPadin ja sen appsien käytöstä opetuksessa. Useat esimerkit Tanskasta toivat esityksiin konkretiaa ja sellaisia käytännön asioita, jotka on otettava huomioon. Tietysti osasta ohjelmaa kuulsi läpi selvästi myyntipuhe, sehän päivän tarkoituskin oli, joten sen saattoi helposti ohittaa. Hyviä vinkkejä appseista tuli, osa oli selvästi suunnattu kyllä peruskoulun puolelle, mutta osa on ihan sovellettavissa korkeakouluihinkin.

Aika paljon korostettiin iPadin käyttöä nimenomaan henkilökohtaisena oppimisen välineenä. Se toisi käyttöön jatkuvuutta ja tuo laitteen silloin lähemmäksi käyttäjää.

Esimerkkikoulun ( Longfield academy, UK, n. tuhat oppilasta, iältään 9-15 v.) oppilaille oli jaettu henkilökohtaiset ipadit ja he itse ylläpitivät vanhempiensa kanssa, eli koulun it-tuki ei puuttunut asiaan ensikoulutuksen jälkeen. Opiskelijat saivat myös maksullisia appseja, joihin he saivat latauskoodin koululta. Muuten oppilaat hoitivat homman ihan itsenäisesti. Koulussa iPadiä käyttivät niin opetttajat kuin opiskelijatkin koko ajan, eli paljon videoitiin, haettiin tietoa, luettiin kirjallisuutta jne suoraan näytöltä. Mutta korostettiin myös, ettei laitteen käyttö ole itsetarkoitus, vaan sitä käytetään kun se sopii opetukseen. Tähän esimerkkiin liittyy mielenkiintoinen raportti iPadin käytöstä opetuksessa, löydät sen tästä: http://www.naace.co.uk/publications/longfieldipadresearch .

IPadille tuli taas paljon uusia apps vinkkejä, suurin osa kyllä maksullisia. Book creator for iPad oli tuttu, mutta en ollut sitä vielä ladannut, iBook Author Macille oli myös tuttu, mutta kun ei ole Macia... Sky view on ohjelma, jolla voi taivasta vasten katsella tähtien sijoittumista ja nimiä, Morfolla puolestaan voi muokata ja luoda kuvista kasvoja, joille saa myös nauhoitettua puhetta, eli tehtyä videon. Molemmat enemmän hauskoja kuin käyttökelpoisia opetukseen. Pages, Garage band, Numbers ja iMovie olivat maksullisia, mutta hyviä kaikki. Lisäksi esim Puppet Pals palvelulla voi luoda animaatiota. Näiden yhdistelmillä sitten pääseekinjo pitkälle.

Paljon puhuttiin myös tulevaisuuden työelämän tarpeista Future work skills 2020 raportin pohjalta (http://apolloresearchinstitute.com/sites/default/files/future_work_skills_2020_full_research_report_final_1.pdf ) ja siitä, miten oppimisympäristön, opettajan ja opiskelijan tulisi muuttua tulevaisuutta ajatellen. Ajattelemista, punnitsemista ja lopuksi vielä pähkinä: voiko BYOD (bring your own devices) toimia koskaan opetuksessa? Formaatit, laitteiden käyttö, ohjeet, jne kuka opettaja siihen pystyy ja tarvitseeko edes pystyä? Pitääkö laitevalinta tehdä siis koko oppilaitokselle ja voidaanko opiskelijoita vaatia hankkimaan jotkut tietyt laitteet opetukseen kuten kirjoissa tehdään?

Kommentteja?




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti